Palles blog

Palles blog

Oplevelser

Min blog indeholder beskrivelser af oplevelser jeg har haft og gerne vil dele. Du er meget velkommen til at komme med kommentarer når du læser om mine oplevelser.

Le Mans 2007

EventsPosted by Palle Bergholdt Thu, June 28, 2007 19:10:59

Fredag d. 15/6

Det var turen alle i firmaet havde set frem til. En tur med alt betalt, en herre tur, med rigtig godt motorløb, og så var Tom Kristensen lige blevet klar i sidste øjeblik.

Turen startede Fredag morgen kl. 3:45 fra Nyborg, hvor vi kørte i bil til Kastrup. Turen var købt ved K rejser (Tom Kristensen bror Jacob) og vi skulle flyve ud af Kastrup kl. 7:30 til Paris hvorfra turen gik med bus til Le Mans, en bustur på 3-3½ time. Hele turen frem gik uden problemer og vel ankommet til vores destination, fik vi anvist hvor vi skulle sove. Der var købt telt med sovepose og luftmadras, så alt var klappet og klar da vi ankom. Vi ankom til Le Mans omkring kl. 15. Vi havde nu valget mellem at tage ind til Le Mans og se kører parade, hvor kørerne bliver kørt rundt i veteran biler eller en pit walk, hvor vi kom igennem pitten og kunne se alle bilerne. Vi valgte pit walken, hvilket var utrolig spændende. Vi kom rundt og så alle bilerne, hvor der blev arbejdet til det sidste med de sidste setup inden løbet.

Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageEfter pit walken lød den på aftensmad i K-campen med efterfølgende stand-up med Thomas Hartmann(rigtig godt) og derefter live musik med Lune Carlsen(også rigtig godt) der spillede Kim Larsen musik. Der var knald på hele aftenen og højt humør frem mod morgendagens helt store begivenhed, løbet, løbet vi havde set frem til et ½ år og humøret og spændingen var helt i top.

Lørdag d. 16/6

Kl. 9 stod den på morgenmad og så var vi klar til at begive os ud for at finde en god plads inden løbet startede kl. 15:00. Vi gik rundt og fandt en helt fantastisk plads lige før Dunlop broen. Det var lige ved et S-sving lige efter start/mål. Klokken var nu 11 og der var stadig 4 timer til start, men for at få gode pladser var vi nød til at være der i god tid. Vente tiden gik med lidt veteran løb på banen, med gamle Le Mans biler og snak og hygge, vi var rigtig spændte på løbet nu. Tom startede i anden position lige efter Peugot nr. 8 med Peugot nr. 7 lige efter, efterfulgt af Audi nr. 1 og Audi nr. 3. Kasper Elgaard startede som nr. 1 i sin GT1 klassen i Aston Martin nr. 008 med Jan Magnussen som nr. 5 i sin Corvette nr. 63. De sidste danske repræsentanter var Lars E. Nielsen og Allan Simonsen i GT2 klassen i Porsche nr. 93 der startede som nr. 3. Inden løbs start, blev alle national melodierne spillet, for alle kører nationaliteter. Da den danske kom, blev der sunget igennem på tilskuer pladserne. Med godt 40.000 danskere dernede kunne det absolut høres og der var da også en del danskere omkring os. Da der ikke var blevet sunget med på andre national melodier ( og der blev også kun sunget med på den danske og efterfølgende den franske, hvor de også havde forsanger på) så der blev måbet en del og efterfulgt af aplaus fra de andre tilskuere.

Løbs start, det vi havde ventet på. Første gang vi så bilerne var 10 min. før start hvor de skulle ud på en opvarmnings runde. Audi og Peugot, der kørte med diesel motorer, var utrolig lyd svage, men brølet kom fra de andre biler og specielt Panoz racerne der virkelig kunne høres. Kl. 15:00 blev løbet skudt igang og hvilken start. Reinaldo Capello startede i Audi nr. 2 og i første sving, hvor vi som sagt var placeret, lavede Peugot nr. 8 en klar kører fejl og så var Audi nr. 2 med Tom K. I spidsen for løbet, bedre kunne det ikke være. Den næste time var ren Audi dominas. Peugot’erne blev stille og roligt kørt bagud, hvilket måske kunne virke lidt overraskende specielt når man tænker på at alle opvarmninger og tests havde været med Peugot som de hurtigste. Det eneste bemærkelses værdige var at safety car’en blev sendt på banen efter en lille halv time af gud ved hvilken årsag, selv de engelske speakere, som vi hørte over radioen var forundrede. Den eneste årsag som vi kunne komme op med, var at Peugot var ved at blive kørt agterud så feltet skulle samles igen.

Blog ImageBlog ImageEfter en times tid blev der stille for et kort øjeblik. Vi var placeret lige ud for en storskærm og på den så vi en Audi der var kørt galt og ude af løbet. Det var, til alt held set med danske øjne, Audi nr. 3 der var ude af løbet. Dette var endnu en mulighed for løbs arrangørene til at sætte en safety car på banen og her forblev den i en ½ time, til alles store irritation. Der blev piftet og hujet hver eneste gang den kom forbi. Herefter gik løbet plan mæssigt. De 2 resterende Audi’er kørte stille og roligt fra Peugot’erne, med Audi nr. 2 som den markant hurtigste og forspringet blev hele tiden øget. Vi gik nu en tur rundt på banen og så løbet fra andre positioner på banen.

Efter aftensmaden i K-campen var planen at tage ud til Arnage svinget om natten. Dette er løbets langsomste sving med en hastighed på omkring 76 km/t. Da det ikke var muligt at få en bus derud blev det en tur på gå ben. Det var en tur på omkring 6 km. Vi var derude omkring midnat. Da turen skulle hjemad igen var der trængsel ved busserne. Det var nærmest det rene slagterhus for at komme med. Første bus missede vi og 15 min. efter kom den næste. Det lykkedes 4 at komme med, men Stig og mig nåede ikke ombord. Herefter ventede vi i 10 min. uden der kom nogen busser. Derefter besluttede vi at gå tilbage, selvom motivation måske ikke var den største. Vi havde på dette tidspunkt allerede travet omkring 15 km. Det viste sig dog at busturen heller ikke havde været en ren nydelse. Selvom vi var på gå ben ankom vi samtidig tilbage til lejren og efter en godnat øl var det tiden at få sovet lidt.

Søndag d. 17/6

Jeg vågnede omkring kl. 7 og besluttede mig for at tage et hurtigt bad inden de andre vågnede. Da jeg kom tilbage til teltet en ½ time senere, kom jeg tilbage til en utrolig dårlig nyhed. Tom K’s bil var udgået, efter at have mistet venstre baghjul. På dette tidspunkt var de en ½ time foran Audi nr. 1 på anden pladsen, ved rent at have kørt hurtigst. Ingen af bilerne havde har problemer, det var rent bedre kører egenskaber i Audi nr. 2. Resten af turen var humøret ikke i top. Det vi havde håbet på og forventet ville ske var løbet ud i sandet på, var jeg tror var en gemen fejl i pitten hos Audi nr. 2 under et hjul skifte.

Dagens mål var en tur til Porsche kurverne og så op til mål stregen og se afslutningen. Den sidste time af løbet var en ren parodi. Med 1 time igen udgik Peugot nr. 7, da bilen ikke kunne kører mere. 15 min. senere kørte Peugot nr. 8 i pit og der blev den i 30 min. Løbs arrangørene valgte dog igen, af uforklarlige årsager, at sende safety car’en på banen og her blev den intil der kun var 10 min. tilbage af løbet. Med 15 min. igen kom Peugot nr. 8 på banen. Den kørte 1 omgang og på anden omgang parkerde den ca. ½ km fra målstregen og ventede på at Audi’en skulle komme og pasere målstregen så løbet kunne blivet vinket af, da den tydeligvis ikke kunne kører mere. Safety car’en havde dog gjort at Peugot’en lige akurat kunne beholde sin anden plads (nej hvor heldigt). Vinder af løbet blev Audi nr. 1 med Peugot som nr. 2 og Pescarola som nr. 3. I GT1 klassen vandt Aston Martin nr. 9 med Jan Magnussen’s Corvette som nr. 2 og Kasper Elgaards Aston Martin som nr. 3. Lars E. Nielsen og Allan Simonsen blev nr. 3 i GT2 klassen, så ser man bort fra uheldige Tom K. var det jo nærmest ren parade kørsel af danskerne.

Blog ImageBlog ImageNu var det tilbage til lejren, hvor bussen ventede på at kører os tilbage til Paris.

Mandag d. 18/6

Kl. 9 gik turen med fly tilbage til Danmark og kl. 14:30 var vi i Nyborg igen. Selvom skuffelsen over Tom K’s uheld var utrolig svær at fordøje var det en rigtig god tur. K rejser som var vores rejse arrangør, kan jeg kun give de bedste anbefalinger. De var utrolig proffesionelle og god til at lave en masse gode arrangementer og gøre turen så nem og smertefir så muligt.

  • Comments(0)//palle.berg-holdt.dk/#post7