Palles blog

Palles blog

Oplevelser

Min blog indeholder beskrivelser af oplevelser jeg har haft og gerne vil dele. Du er meget velkommen til at komme med kommentarer når du læser om mine oplevelser.

Bruxelles

EventsPosted by Palle Bergholdt Sun, June 13, 2010 17:00:37
Søndag d. 13/6-2010


På opstart i Belgien i Antwerpen og en Søndag fri, så var det nærliggende lige at tage en tur til Belgiens hovedstad Bruxelles og se hvad de har at byde på. Lørdag aften blev brugt på at studere lidt hvad der var at se i Bruxelles, men jeg må erkende at det ikke var det helt vilde der kom frem. De har dog, meget lig København, en kendt statue Manneken Pis som man må se når man nu er her, men ellers var der ikke rigtig noget.


Kl. 9:30 begav vi os på vej mod Bruxelles, uden rigtig de store planer, udover at se os lidt om. På vejen derind kom vi forbi Nato's hovedkvarter, så det blev det første jeg kunne mærke af som set, uden der dog er det helt store i det. På vejen videre kom vi forbi Notre Dame church of Laken (Vor Frue kirke i Laken), som må siges at være en rigtig stor, flot kirke set udefra. Da vi var der kunne vi ikke komme ind og se den, da der var gudstjeneste.



Bag kirken var kirkegården og den var et ligeså imponerende syn (i hvert flad når man er vant til det vi har i Danmark). Fik taget et par enkelte billeder som kan ses efterfølgende.




Derefter gik turen mod "Atomium" som min kollega kendte til. Det er et bygningsværk, der lig Eiffel tårnet, er bygget i forbindelse med Expo da det var her i Belgien. Det er bygget i 1958 og forestiller et stort atom.



Herefter gik turen mod centrum af Bruxelles for at se os lidt om. Havde læst at Manneken Pis skulle ligge 100 m fra Rådhuset, så her var nok et rimelig godt udgangspunkt at starte. Her kommer vi også rundt i en ældre bydel i Bruxelles, med rigtig mange flotte bygningsværker. Vi fandt da også Manneken Pis.




Herfra kom vi rundt forbi det Royale Palæ og fik ellers bare en rigtig god gåtur rundt i Bruxelles.



Som opsummering på det hele må jeg også sige at for mig har Bruxelles nok ikke så meget at byde på, ellers har jeg nok bare ikke været bevist om hvad jeg skulle kigge efter, men jeg syntes dog absolut det var et besøg værd.

  • Comments(0)//palle.berg-holdt.dk/#post15

Lake Nakuru National Park

EventsPosted by Palle Bergholdt Mon, November 12, 2007 09:20:15

Mandag d. 12/11-2007

Da arbejdet skrider rigtig godt fremad hernede, var der tid til en Søndag hvor jeg kunne holde fri. Det blev benyttet til at besøge den lokale Park, hvor der skulle være rig mulighed for at opleve en masse vilde dyr.

Vi havde igennem hotellet arrangeret en guide til at komme og hente os på hotellet kl 6:30. Vi skulle give 4.000 kenyanske shilling (omkring 350 Dkr) for guiden pr person, hvilket nok er lige i overkanten, men vi gad ikke diskutere prisen og syntes egentlig det var ok for en Jeep med åbent tag og en guide i 6 timer og da vi kun var 2 personer ville vi selv kunne styre hvornår vi skulle stoppe og hvornår vi var klar til at fortsætte. Indgangen i parken kostede 40 USD.

Parken er ca. 188 km2 og strækker sig, som også navnet antyder, rundt om en stor sø

Første dyr vi så var Bøffler. Efter oplysning fra guiden var det et dyr der lever i flok på mellem 40 og 100 stk. Det er et fredeligt dyr når det er i flok. Er det alene skal man helst holde sig langt væk, da det så kan være meget aggresivt. Som med flere af de andre dyr, tror jeg efterhånden de har vænnet sig til den megen trafik, for de er ikke sky af sig om man kan komme helt tæt på og tage billeder.

Herefter fortsatte turen og vi stødte på en flok Bavianer, der jo af natur også er meget nysgerrige så man kan komme helt tæt på. Vi fortsatte ned til søen og når man ser den ligner det at de første 4-5 meter vand er helt lyserødt nærmest så langt øjet rækker. Der er fyldt med Flamingoer. Her var første stop hvor vi kunne komme ud af bilen og se nærmere på dyrene. Der var 2 typer Flamingoer, de lyserøde og de grå. Guiden fortalte at de lyserøde fik deres farve af at spise alger ude i vandet og de grå spiste insekter. Her var også Pelikaner i massevis.

Turen fortsatte og vi stødte på nogle Thompson Gazeller. Et spinkelt og meget elegant dyr, men utrolig svært at komme tæt på og da de er så hurtige er de svære at fange med kameraet. Vi så også nogle enkelte store Gazeller. Da vi kørte videre var vi heldige at fange en Hyæne der var igang med sit måltid. Da den også er meget sky, blev den dog skræmt væk da vi kom og en flok tårnørne overtog.

Vi kørte nu igennem et stykke tættere beplantet område og pludselig fik jeg øje på et lille dyr i den lave beplantning. Vi fik stoppet bilen. Det mindede lidt om en hjort, men var kun på størrelse med en kat. Navnet på dyret kender jeg ikke umiddelbart, men guiden sagde at de kaldte den en tik tik, på grund af de lyde den gav. Det skulle være parkens mest trofaste dyr. De levede altid i par og når den ene dødede, levede den anden resten af sit liv alene.

Derefter stødte vi på en flok Impalaer. Sådan en flok bestod nærmest af lutter hunner og en enkelt han. 2 hanner kunne ikke leve sammen i sådan en flok med hunner og hvis dette skulle opstå ville de komme op og slås og den svageste ville blive nød til at forlade flokken. Dette resulterede selvfølgelig i, at vi senere stødte på en flok med lutter hanner, da en flok normalt bestod af en 20-30 dyr og der naturen tro nok bliver født lige mange hanner og hunner.

Nu kom så et af turens højde punkter, i hvert fald rent størrelses mæssigt, nemlig Næsehornet. Vi kom faktisk rimelig tæt på og nok også noget tættere end jeg havde forventet muligt i naturen, men det skyldes måske det dårlige syn som et Næsehorn er udstyret med. Til gengæld skulle lugtesansen være ret god. Næsehorn skulle også have en rigtig god hukommelse. Dette illustrerede guiden ved at fortælle hvordan de små Næsehorn blev vænnet af med at drikke mælk fra moderen. Når det lille Næsehorn med tiden får et stort horn, vil det naturligvis gøre ondt når det forsøger at amme og derved kommer til at stikke moderen i maven. Moderen giver så den lille en ordenlig tur og så vænner den ikke tilbage for at prøve igen. Næste dyr vi så var så lige modsat. Det havde en rigtig dårlig hukommelse. Vildsvinet var også et dyr der er svært at komme ind og få billeder af, da det er meget sky af natur også.

Herudover så vi Vand Bøffler, Zebraer, en enkelt Giraf og til sidst var vi igen meget heldige. På vejen tilbage, så vi en Jeep holde stille inde i vejkanten. Jeg tror det har været professionelle fotografer der var afsted, for det var en utrolig stor linse de havde på deres kameraer. Til at starte med kunne vi ikke rigtig se hvad det var de havde fået øje på, men så henledte vores guide os på et træ ca. 30-40 meter væk. Der, oppe i træet, lå der en Leopard på en gren og hvilede. Det skulle være utrolig svært at finde sådan en og jeg må også sige at den var utrolig svær at få øje på.

Det var en helt fantastisk oplevelse og jeg må erkende at jeg ikke fortryder 1 sek. at vi gav lidt ekstra for at få privat guide. Jeg har taget omkring 150 billeder med kameraet, så hurra for digital kameraets opfindelse, for ellers havde jeg vist ikke haft film til hele turen. Absolut en oplevelse værd hvis man engang skulle være heldig at komme på de her kanter. Jeg har desværre ikke lige pt mulighed for at vise billeder men de vil komme senere når jeg engang kommer hjem og kan få dem ud af mit kamera.

Billeder

  • Comments(0)//palle.berg-holdt.dk/#post11

Le Mans 2007

EventsPosted by Palle Bergholdt Thu, June 28, 2007 19:10:59

Fredag d. 15/6

Det var turen alle i firmaet havde set frem til. En tur med alt betalt, en herre tur, med rigtig godt motorløb, og så var Tom Kristensen lige blevet klar i sidste øjeblik.

Turen startede Fredag morgen kl. 3:45 fra Nyborg, hvor vi kørte i bil til Kastrup. Turen var købt ved K rejser (Tom Kristensen bror Jacob) og vi skulle flyve ud af Kastrup kl. 7:30 til Paris hvorfra turen gik med bus til Le Mans, en bustur på 3-3½ time. Hele turen frem gik uden problemer og vel ankommet til vores destination, fik vi anvist hvor vi skulle sove. Der var købt telt med sovepose og luftmadras, så alt var klappet og klar da vi ankom. Vi ankom til Le Mans omkring kl. 15. Vi havde nu valget mellem at tage ind til Le Mans og se kører parade, hvor kørerne bliver kørt rundt i veteran biler eller en pit walk, hvor vi kom igennem pitten og kunne se alle bilerne. Vi valgte pit walken, hvilket var utrolig spændende. Vi kom rundt og så alle bilerne, hvor der blev arbejdet til det sidste med de sidste setup inden løbet.

Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageEfter pit walken lød den på aftensmad i K-campen med efterfølgende stand-up med Thomas Hartmann(rigtig godt) og derefter live musik med Lune Carlsen(også rigtig godt) der spillede Kim Larsen musik. Der var knald på hele aftenen og højt humør frem mod morgendagens helt store begivenhed, løbet, løbet vi havde set frem til et ½ år og humøret og spændingen var helt i top.

Lørdag d. 16/6

Kl. 9 stod den på morgenmad og så var vi klar til at begive os ud for at finde en god plads inden løbet startede kl. 15:00. Vi gik rundt og fandt en helt fantastisk plads lige før Dunlop broen. Det var lige ved et S-sving lige efter start/mål. Klokken var nu 11 og der var stadig 4 timer til start, men for at få gode pladser var vi nød til at være der i god tid. Vente tiden gik med lidt veteran løb på banen, med gamle Le Mans biler og snak og hygge, vi var rigtig spændte på løbet nu. Tom startede i anden position lige efter Peugot nr. 8 med Peugot nr. 7 lige efter, efterfulgt af Audi nr. 1 og Audi nr. 3. Kasper Elgaard startede som nr. 1 i sin GT1 klassen i Aston Martin nr. 008 med Jan Magnussen som nr. 5 i sin Corvette nr. 63. De sidste danske repræsentanter var Lars E. Nielsen og Allan Simonsen i GT2 klassen i Porsche nr. 93 der startede som nr. 3. Inden løbs start, blev alle national melodierne spillet, for alle kører nationaliteter. Da den danske kom, blev der sunget igennem på tilskuer pladserne. Med godt 40.000 danskere dernede kunne det absolut høres og der var da også en del danskere omkring os. Da der ikke var blevet sunget med på andre national melodier ( og der blev også kun sunget med på den danske og efterfølgende den franske, hvor de også havde forsanger på) så der blev måbet en del og efterfulgt af aplaus fra de andre tilskuere.

Løbs start, det vi havde ventet på. Første gang vi så bilerne var 10 min. før start hvor de skulle ud på en opvarmnings runde. Audi og Peugot, der kørte med diesel motorer, var utrolig lyd svage, men brølet kom fra de andre biler og specielt Panoz racerne der virkelig kunne høres. Kl. 15:00 blev løbet skudt igang og hvilken start. Reinaldo Capello startede i Audi nr. 2 og i første sving, hvor vi som sagt var placeret, lavede Peugot nr. 8 en klar kører fejl og så var Audi nr. 2 med Tom K. I spidsen for løbet, bedre kunne det ikke være. Den næste time var ren Audi dominas. Peugot’erne blev stille og roligt kørt bagud, hvilket måske kunne virke lidt overraskende specielt når man tænker på at alle opvarmninger og tests havde været med Peugot som de hurtigste. Det eneste bemærkelses værdige var at safety car’en blev sendt på banen efter en lille halv time af gud ved hvilken årsag, selv de engelske speakere, som vi hørte over radioen var forundrede. Den eneste årsag som vi kunne komme op med, var at Peugot var ved at blive kørt agterud så feltet skulle samles igen.

Blog ImageBlog ImageEfter en times tid blev der stille for et kort øjeblik. Vi var placeret lige ud for en storskærm og på den så vi en Audi der var kørt galt og ude af løbet. Det var, til alt held set med danske øjne, Audi nr. 3 der var ude af løbet. Dette var endnu en mulighed for løbs arrangørene til at sætte en safety car på banen og her forblev den i en ½ time, til alles store irritation. Der blev piftet og hujet hver eneste gang den kom forbi. Herefter gik løbet plan mæssigt. De 2 resterende Audi’er kørte stille og roligt fra Peugot’erne, med Audi nr. 2 som den markant hurtigste og forspringet blev hele tiden øget. Vi gik nu en tur rundt på banen og så løbet fra andre positioner på banen.

Efter aftensmaden i K-campen var planen at tage ud til Arnage svinget om natten. Dette er løbets langsomste sving med en hastighed på omkring 76 km/t. Da det ikke var muligt at få en bus derud blev det en tur på gå ben. Det var en tur på omkring 6 km. Vi var derude omkring midnat. Da turen skulle hjemad igen var der trængsel ved busserne. Det var nærmest det rene slagterhus for at komme med. Første bus missede vi og 15 min. efter kom den næste. Det lykkedes 4 at komme med, men Stig og mig nåede ikke ombord. Herefter ventede vi i 10 min. uden der kom nogen busser. Derefter besluttede vi at gå tilbage, selvom motivation måske ikke var den største. Vi havde på dette tidspunkt allerede travet omkring 15 km. Det viste sig dog at busturen heller ikke havde været en ren nydelse. Selvom vi var på gå ben ankom vi samtidig tilbage til lejren og efter en godnat øl var det tiden at få sovet lidt.

Søndag d. 17/6

Jeg vågnede omkring kl. 7 og besluttede mig for at tage et hurtigt bad inden de andre vågnede. Da jeg kom tilbage til teltet en ½ time senere, kom jeg tilbage til en utrolig dårlig nyhed. Tom K’s bil var udgået, efter at have mistet venstre baghjul. På dette tidspunkt var de en ½ time foran Audi nr. 1 på anden pladsen, ved rent at have kørt hurtigst. Ingen af bilerne havde har problemer, det var rent bedre kører egenskaber i Audi nr. 2. Resten af turen var humøret ikke i top. Det vi havde håbet på og forventet ville ske var løbet ud i sandet på, var jeg tror var en gemen fejl i pitten hos Audi nr. 2 under et hjul skifte.

Dagens mål var en tur til Porsche kurverne og så op til mål stregen og se afslutningen. Den sidste time af løbet var en ren parodi. Med 1 time igen udgik Peugot nr. 7, da bilen ikke kunne kører mere. 15 min. senere kørte Peugot nr. 8 i pit og der blev den i 30 min. Løbs arrangørene valgte dog igen, af uforklarlige årsager, at sende safety car’en på banen og her blev den intil der kun var 10 min. tilbage af løbet. Med 15 min. igen kom Peugot nr. 8 på banen. Den kørte 1 omgang og på anden omgang parkerde den ca. ½ km fra målstregen og ventede på at Audi’en skulle komme og pasere målstregen så løbet kunne blivet vinket af, da den tydeligvis ikke kunne kører mere. Safety car’en havde dog gjort at Peugot’en lige akurat kunne beholde sin anden plads (nej hvor heldigt). Vinder af løbet blev Audi nr. 1 med Peugot som nr. 2 og Pescarola som nr. 3. I GT1 klassen vandt Aston Martin nr. 9 med Jan Magnussen’s Corvette som nr. 2 og Kasper Elgaards Aston Martin som nr. 3. Lars E. Nielsen og Allan Simonsen blev nr. 3 i GT2 klassen, så ser man bort fra uheldige Tom K. var det jo nærmest ren parade kørsel af danskerne.

Blog ImageBlog ImageNu var det tilbage til lejren, hvor bussen ventede på at kører os tilbage til Paris.

Mandag d. 18/6

Kl. 9 gik turen med fly tilbage til Danmark og kl. 14:30 var vi i Nyborg igen. Selvom skuffelsen over Tom K’s uheld var utrolig svær at fordøje var det en rigtig god tur. K rejser som var vores rejse arrangør, kan jeg kun give de bedste anbefalinger. De var utrolig proffesionelle og god til at lave en masse gode arrangementer og gøre turen så nem og smertefir så muligt.

  • Comments(0)//palle.berg-holdt.dk/#post7